A big game fishing tényleg a sznobok sportja? | Kotor-apartman

A big game fishing tényleg a sznobok sportja?

A big game fishing a horgászatnak az a formája, amikor ormótlan erős pecabotra, egy ormótlan nagy orsót tesznek, azzal a céllal, hogy a vízbe lógatott ormótlan nagy horogra tonhal, vagy kardhal akadjon, valahol a nyílt tengeren.

Montenegróban évente két ilyen verseny van. Budván tavasszal, Herceg Noviban ősszel. Én, mint már nem horgászó ember, szívesen részt szoktam venni ezeken a versenyeken. Általában megpróbálom a lehetetlent: igyekszem meggyőzni valamelyik csapatot, hogy vigyenek engem is magukkal. Az elmúlt 2 évben, a megrendezett 4 verseny közül, háromszor sikerült is. Egyszer azért nem jött össze, mert az utolsó pillanatban megváltoztatták a verseny időpontját és az új időpontban én nem értem rá. A montenegróiakra ez egyébként jellemző, de erről majd máskor.
Én nem vagyok horgász. Azt nem mondom, hogy soha nem is voltam.
Közel 10 éve, hogy vettünk egy vitorlás hajót. Montenegróban van egy mondás, hogy az ember kétszer örül a hajójának - amikor megveszi és amikor eladja. Az eladó annyira örült, amikor megvettük, hogy nekem ajándékozta azt a horgász felszerelését, amivel ő horgászott ilyen - nagy méretű - halakra.

Mivel soha nem horgásztam előtte valakitől meg kellett kérdeznem, hogy, milyen módszerrel, milyen szerelékkel lehet halat fogni, vitorlázás közben. Ezt ki tudná nekem legjobban elmagyarázni, mint Toncsi, aki örök életében halászott, horgászott. Ő a montenegrói horgász válogatott egykori versenyzője, az ifi válogatott egykori edzője, a horgász szövetség főbírója, több horgász világbajnokság résztvevője, szervezője, főbírója. Toncsi látta, hogy kivel van dolga. Szépen - egy papírra - lerajzolta, hogy mekkora horgot, leírta hogy milyen damilt, milyen műcsalit, ólmot vegyek. Lerajzolta mit, hogyan szereljek össze. A vitorlással kb. 3,5-4 csomóval menjek, engedjek le kb. 300 méter damilt.

Megvettem, összeszereltem, indulunk kipróbálni. Damil leengedve, sebesség belőve. Egyszer csak a pecabot kiugrik a tartóból, a zsineg megindul lefelé, félig átvágja a 28mm vastag hajó kötelet. Megpróbálom elkapni a botot, a damil összevagdossa a kezem. Egyszer csak kész, csend, nyugalom van. Arra lettünk figyelmesek, hogy a hátunk mögött kb. 300 méterre, egy motorcsónak hirtelen megáll. A vezetője emeli ki a motort, és szedi le a propellerről a damilt. Valamit nem jól szereltem össze és a csali a víz tetején úszott.
Ekkor eldöntöttem. Abbahagyom a horgászatot. Bizonyos dolgokat csúcson kell abbahagyni. Én már fogtam pacabottal motorcsónakot! Ezt nehéz felülmúlni :)

Visszatérve a big game fishinghez, a történetek nagy részét név és egyéb - a személyek felismerését segítő - paraméter nélkül írom. Egy budvai versenyen elvitt egy csapat magával, egy jachton. A horgászok szerb, svájci, és német ingatlan befektetők voltak. Már az első pillanatban feltűnt, hogy mind hármukon vadi új, fehér talpú cipő van, hogy a hajón a cipő talpa ne hagyjon nyomot. Nagyon erős déli szél fújt, attól nagyon nagy hullámok vannak a nyílt vízen. Az első kérdés, hogy hoztam-e hányás elleni gyógyszert. Mondtam, hogy nem, mert nem szoktam rosszul lenni. Kis idő után mindhárman bevették a gyógyszert. Addig nyösztettek, hogy, vettem be én is. A szegény német fickó egész úton vagy hányt, vagy aludt. Halat nem fogtunk. Kapásunk sem volt. Azon a versenyen az időjárás nem kedvezett a halfogásnak. A három nap alatt egy tonhalat fogott Slobo Kavalja, budvai “főállású” horgász. Egyszerű “paraszt” gyerek.

Mivel senki más nem fogott halat, így az az érdekes helyzet alakult ki, hogy a nyertes kivételével, a többi csapat a második helyezett lett. A díjat az egyik csapat kapitánya vette át, aki egyébként egy belgrádi híres plasztikai sebészet tulajdonosa. A díj átvételekor egy olyan pólót viselt, amin az a felirat volt, hogy: Opet ništa, azaz megint semmi. Tehát nem az első ilyen esete volt, hogy semmit sem fogott.

A záró rendezvényen megismerkedtünk egy másik csapattal is. Feltűnt, hogy saját filmes stábjuk van. Egyszer megérkezett a csapat kapitány is. Nagyon kedves ember. Egyáltalán nem tűnik ki a sorból. Emlékszem, délután ő maradt a hajón utoljára, mert valakinek le is kellett mosni a hajót. Nekem egy teljesen átlagos embernek tűnt. Anita Hegedűs megjegyezte, hogy a fogai olyanok voltak, mint ha igazgyöngy lenne a szájába. A beszélgetés során szerényen megkérdezte, hogy ismerjük-e őt. Ő Szerbia első öt leggazdagabb emberének egyike. Sok mindennel foglalkozik, több nagy húsüzeme is van. A csapattal (vitte magával a filmeseket is) nem rég az óceánon is áthajoztak.

A neten utána néztem az “igazgyöngy” fogsorú horgászunknak. Villamosmérnök végzettségű. A rendőrségen nyomozóként dolgozott. Egy társával a cigaretta csempészek ellen küzdött, míg egy szép napon, a társával együtt felmondott és felcsapott cigaretta csempésznek. Később legális üzletei (is) voltak.

Fél év múlva, egy, másik versenyen, emlékeztem még Slobo Kavaljarara. Vele mentem ki versenyezni.
De a hajóba lépés feltélele a hányás elleni tabletta bemutatása. Örült is, hogy kimegyek vele, mivel egyedül volt, legalább segítek neki. A verseny rajtja reggel 8-kor volt, a Herceg Novi kikötőből. Én ott vagyok, Slobo sehol. A hajója ott van. Várok. 40 perccel később, nagy álmosan megérkezik. Bepakolunk. Még elmentünk tankolni is. Indulás a nyílt tenger. A Kék barlang környéke, a parttól több mérföldre, 90 - 100 méteres mélység.

Az első feladatom volt, csalinak kishalat fogni. Elmeséltem neki a “csúcson kell abbahagyni” sztorimat, de ő ragaszkodott hozzá, hogy fogjak halakat, addig ő elkészíti a felszerelést. Megmutatta hogy kell. Nem volt egy komplikált dolog. Megpróbálom. Kb. 2 perc után kapás. Kihúzom a vízből. Erre ő eldob mindent, ami a kezében volt, rohan oda, hogy meg ne fogjam a halat. Mérgező tüskék vannak a hátán. Érintése után rosszullét, hányinger, és kibírhatatlan a fájdalom. Valahogy lepiszkáltuk a halat a horogról, de beláttuk mindketten, hogy tényleg jobb, ha nem horgászok. Inkább a csalit (kis szardellákat) dobáltam a vízbe egész nap.

Délután lett egy kapás. Hosszú - kb. 40 perces - csata után Slobo kivett egy kb. 40 kilós tonhalat.

Másnap reggel 8-kor megint vártam Slobot a kikötőben. Megint késik. Szeretné, ha megint kimennék vele, mert nincs segítsége. De nemet mondtam. Valami más dolgom volt az nap. Ő ezen a napon is fogott tonhalat. Kettőt is!

Slobo megint megnyerte a versenyt. A már említett “igazgyöngyös” csapat, a “megint semmi” csapat semmit sem fogott. A helyzetet a “fehértalpú” csapat kicsit szépítette, ők fogtak egy tonhalat.

Az idei szeptemberi big game fishing versenyen, 21 csapat indult, köztük a fenti ismerőseink is.

A verseny menete röviden: Első nap Slobonak volt egy kapása, másfél órás küzdelem után leakadt a hal.
A második napon a 21 versenyző csapat közül, senki sem fogott semmit.

A harmadik napon egy - a Slobohoz hasonló - helyi halász, egyszerű ember, két nagy tonhalat fogott. Slobo pedig egyet. Az “ismerőseink” egyet sem. A versenyt mégis Slobo nyerte. Szegény helyi halász embert -aki a két halat fogta,- kizárták a versenyből, mert a start előtt elindult a kikötőből, mivel a lassú hajója számára sokáig tartott volna kijutni a 10 mérföldre lévő kiválasztott horgász helyére. Úgy gondolta, hogy a csónakja nem versenyképes azokkal a hajókkal, jachtokkal, amelyek némelyikén akár 1000 lovas motor is van.

Tehát a sznobok versenye a big game fishing?
Egyértelműen nem, de a tapasztalatom szerint a sznobság fordítottan arányos a kifogott halak mennyiségével, méretével és a versenyeken elért eredménnyel.

Ez a bevezető egy kocsit hosszabbra sikerült. Csak azt szerettem volna mondani nektek, hogy tegnap volt a Pecatúra műsorban egy tudósítás az idei Herceg Novi big game fishing versenyről.

A tegnapi műsort visszanézhetitek az alábbi linken (19:30 körül kezdődik):
A tudósítást megnézhetitek itt is (itt a riportalanyok még nincsenek szinkronizálva):

Ezen a linken láthatjátok a tavalyi budvai versenyről a tudósítást. Szerepelnek benne: Slobo Kavalja, a “fehér talpúak”, az “igazgyöngy” és a “megint semmi” is (a riportalanyok nincsenek szinkronizálva magyarra):

Ezen a linken láthatjátok azt a videót, amikor Slobo kifogja a tonh.alat: