Visszatért Tivat főterének a dísze!

A tivati sétány egyik látványossága, a Jadran katonai oktatóhajó, négy évig nem volt a megszokott helyén. A hajó rövidebb - hosszabb időre el szokott tűnni a törzshelyéről, de ez most nem így volt. Éveken keresztül nem lehetett látni.

A közeli Bijela hajógyárban egyszer csak megláttam.

A kétévesre tervezett felújítás 2013. december 16-án kezdődött, de egy  kicsit elhúzódott, mert időközben a Bijela hajógyár felszámolásra került. A közel 1,7 millió eurós felújítás keretén belül teljesen megújult a hajó. Új meghajtó motor, navigáció, konyha, vízrendszer, stb került bele. Csak új vitorlákat nem kellet csináltatni, mert régebbről volt  három  - még nem használt - vitorla készlet. A  gyár felszámolása után, a munkálatok nagy részét a 40 fős legénység végezte el.

A hajót a hamburgi „H.C.Stulken Sohn“ hajógyárban készítették 1930. szeptember 4-ike és 1933. június 27 között, az akkori Jugoszláv Királyság megrendelése alapján. A tivati kikötőbe 1933. július 16-án 10 órakor hajózott be. Azóta is katonai oktatóhajóként üzemel.

Mint mindennek, a Jadrannak is voltak rosszabb és jobb napjai is. A szép napok közé tartozott az az időszak, amikor  1938-ban az eddigi életének leghosszabb útjára indult Észak Amerikába. Dubrovnikból indulva,  körülbelül 2 hónap múlva érkezett meg New Yorkba. 16 nap után indult vissza.

A rosszab napjai a II világháború alatt voltak, amikor az olaszok elkobozták átkeresztelték Marco Polo-ra és szintén katonai oktatóhajóként használták. Az agónia olaszország kapitulációja után kezdődött.  A háború után Velence egyik lagúnájában találtak rá, teljesen lepusztult kifosztott állapotban.

A világon még egy hasonló hajó létezik, az olasz Amerigo Vespucci

A 760 tonna sulyú hajó 58,2 méter hosszú, és közel 9 méter széles. Az árbócrúd magassága közel 40 méter. A vitorláinak a felülete megközelíti az 1000 négyzetmétert. A hajón kb. 11 kilóméter kötél van. Legnagyobb sebessége 14 csomó.

A Jadran eddigi élete során 400 000 tengeri mérföldet tett meg, a 48 tonna ivóvízzel és a 27 tonna üzemanyaggal 15 napig lehet kikötés nélkül hajózni vele.

A hajón három egyágyas, két kétágyas, és három négyágyas kabin van. Ezen kívül van egy tizenkét ágyas és egy harminc ágyas alvóhelység. A személyzet többi tagja  - ha szükséges - függőágyakban alszik.

A hajót több film, videóklip forgatására is használták, igaz nem kevés, napi 5000 euró a bérlete. Az ártól függetlenül, nem is olyan egyszerű kibérelni, mert a Hadügyminisztériumtól kell kérelmezni.

Egy TV-műsorunk forgatásához mi is ki akartuk bérelni egy napra. Mielőtt kibéreltük volna, elmentünk a kapitánnyal egyeztetni a részleteket.  A kapitány elmondta, hogy a hajón bármit csinálhatunk,  - ha szeretnénk  szexfilmet is forgathatunk - de főzős műsort készíteni tilos!  Az egyik munkatársunk ezt a hírt hallva ilyen képet vágott:

A fedélzet gyönyörű tikfa borítású, és a kapitány nem engedheti meg, hogy arra zsír csöppenjen. Alkudozni kezdtünk, végül abba belegyezett, hogy egy főliát terítünk az asztal alá. Igaz ez a felvétel szempontjából hátrányos volt, mert szél esetén zajkeltő, meg nagyon csúszós is lehetett volna.

Volt még egy problémánk. A kb 15 fős stábunk mellett szerettük volna, ha eljönne velünk a projektünk összes tagja, ami még kb. 20-25 fő. Ezzel nem volt probléma, a kapitány szerint 100 főig, azt hozunk magunkkal, akiket akarunk.

Tehát a stáb és a vendégek jöhetnek, elférnek. Semmi gond. A forgatás alatt nem szabad alkoholt fogyasztani, de a vendégeink részére szerettünk volna az üdítőitalok mellé egy pár üveg hideg sört, felvinni a hajóra.

Délelőtt 10 órától délután 4 óráig tart a forgatás, nagyon meleg nap lesz. De ezt hogyan tudjuk a kapitánnyal "lenyeletni"?
Félénken felhozom neki ezt a témát. Erre ő:

- Ez probléma, a hajóra kevés alkoholt tilos felhozni! De sokat azt lehet!

Örömünkben a több láda sör mellé, vettünk még két malacot, amit a péknél ropogósra sütettünk. Az egyik malacot és a sör nagy részét a személyzetnek és a kapitánynak adtuk.

Amint a fenti képek egyikén látszik is, ennek köszönhetően nem kellett fóliát raknunk a főzés alatt az asztal alá.

A nap végén a kapitány is velünk ebédelt!